måndag, maj 31, 2010

Stora surfdagen







Italiensk klämdag plus stora vågor gjorde att Levanto EXPLODERADE av folk idag. Fullt med folk i vattnet och ännu mer folk på stranden. Anders surfade tills hans armar blev gele. Därefter satte vi oss i skuggan, som de pensionärer vi är, och spelade ett parti alfapet. Tyvärr ledde det till att jag tappade min vinsttradition. Då krävde jag revansch. Då förlorade jag igen. De där jäkla vokalerna alltså! Det gäller att ha dem på sin sida.

En sak som är väldigt skön här i Levanto är att allt är så avslappnat. Folk har inte den där misstänksamma uppsynen som de i storstäder har. Här lämnar de cyklarna på stranden eller utanför pizzerian olåsta och gärna med hela nyckelknippan i korgen. Vissa lämnar till och med nyckeln i på vespan när de går in. Andra lämnar väska och plånbok på bordet på cafét när de går in för att låna toaletten. Själv har jag inte ritkigt vant mig. Jag ligger med tygpåsen intill huvudet på stranden och vågar knappt släppa handtaget. Jag kollar misstänksamt när någon går oväntat nära. Jag är stockholmare sedan en tid tillbaka och det sätter sina spår.

Nu ska Anders ut och kvällssurfa. Jag sätter mig nog och läser en bok vid stranden för lägenheten är tusen grader.

Arrivederci!