tisdag, juli 05, 2011

Det blir en dag på jobbet

09.09. Sitter i receptionen. Har ringt in två besökare. Har läst alla mer eller mindre intressanta artiklar på st.nu, aftonbladet.se, dn.se och sydsvenskan.se. Har varit uttråkad sedan 8.30 (jag börjar 8.00). Har sagt godmorgon med mitt fejksmile typ 30 gånger.

09.12. Jag jobbar till 17.00. Det känns som att det är väldigt väldigt långt kvar. Att bara sitta här är inte bra för hjärnan. Man hinner tänka så mycket. Tänker på min lillskrutthund som har fått diabetes. Det är därför hon har varit så trött och blivit så smal. Fast egentligen tror jag att hon är normalviktig nu. All hennes energi (socker) har bara gått rakt igenom henne och hon har behövt bränna muskler och fett för att orka. Min lilla plutt! Varför måste hon bli gammal för?

09.15. Två hyresgäster kom ut från kontoret och skrek godmorgon. Fejksmile. En annan hyresgäst såg förmodligen min uttråkade blick och frågade snällt om jag var sommarjobbare, förmodligen mest för att säga något.

09.18. Jag kanske borde döpa om bloggen till "En receptionists liv".

09.24. Jag jobbar bara fyra veckor den här sommaren och ändå känns det som rena rama plågan. Jag vill inte jobba. Livet är så konstigt. Man slösar ju bort så mycket tid på sånt man inte vill göra. Jag hoppas verkligen att det känns bättre när man väl har ett jobb som man trivs med. När jag tänker efter så kändes det ju faktiskt bättre ett tag i Kista, den där första tiden när allt fortfarande var roligt. Fast efter ett år så blev ju också det tråkigt.

09.27. Längtar till Italien. Till nya huset. Till maten, till språket, till havet. Önskar att jag kunde språket bättre. Ska ta med mig min språkkurs på jobbet nån dag. Men det tar ju sån tid. Önskar att det fanns såna där språktabletter som i reklamen på tv.

09.34. Nån budkille stannade och snackade i hundra år. Han hade såna där stirriga ögon. Ville bara att han skulle gå. Han presenterade sin idé om skolsystemet, orkade inte riktigt lyssna för han verkade inte direkt vara professor själv. Han tyckte att det bara borde finnas program som leder till jobb direkt efteråt, att man ska vara helt färdigutbildad när man går ut och inte behöva läsa vidare. Jag sa åt honom att tipsa Reinfeldt.

09.44. Kaffekopp nummer två.

10.26. Har surfat runt efter dyktips i Abruzzo. Hittar inget bra.

11.23. En konferensbokning med tillhörande serverproblem gav mig en timmes aktivt arbete. Jihaa!

16.17. Hoppsansa! Vad hände? Jo datorn krånglade och jag fick ringa support nummer två, sen bytte jag reception och här kände jag mig mest förvirrad men nu är jag tillbaka i dödläge. Timmen mellan 16.00 och 17.00 är nog den längsta på dygnet. För att inte tala om kvarten mellan 16.45 och 17.00.

16.25. Folk går runt i linne och shorts ute. Jag kommer med andra ord svettas ihjäl när jag ska cykla hem i mina långbyxor och min kofta.

Hopp!